tisdag 13 maj 2014

Lovisa kan alla äta


Hilde Nybom beskriver det nya äpplet Lovisa som ett stort vackert äpple med mild smak, av Katja-typ; en frukt som uppskattas även av dem som har svårt att tåla äppelsyra.

Sorten korsades fram på Balsgård 1988 från Katja x Priscilla. Trädet blir ganska stort och får långa grenar som kan visa kala partier. Äpplena hänger väl spridda i trädet och ingen kartgallring är nödvändig. Skördas 10 - 20 september. Kan lagras 4-6 veckor i kyllager.

År 2006 gjorde jag några anteckningar efter att ha smakat Lovisa.
Färg: Gröngul grundfärg. större delen av äpplet visar en sammanhängande mörkröd, något dyster färg. Skalpunkterna har ljus halo i grundfärgen, är små och ljusa i rodnaden.
Skal: Medeltjockt, segt, slätt, svagt daggigt, glänser vackert efter putsning. Stark, god doft.
Fruktkött: Gult, mört, saftigt, sött. God, lite kryddig arom. Brunfärgas långsamt.
Särskilda kännetecken: Ett stort, rött och gult äpple med kraftigt skaft och kryddig smak.

Lovisa är skorvresistent och rekommenderas för zon 1-3.
Pollineras av andra medeltidigt blommande äppelsorter som Birgit Bonnier, Cox Pomona, Discovery, James Grieve, Katja, Mio och Sävstaholm.

Vill du sätta ett Lovisa-träd, tala med närmaste plantskola om att beställa hem ett träd. Tillgången är inte stor i år. Varför heter sorten Lovisa? För att det är ett trevligt namn, svarar Hilde.

3 kommentarer:

  1. Hej. Jag undrar om du vet hur Lovisa är i konsistensen. Alltså fruktköttet om det är vad vi säger "mjöligt" eller fast. Jag letar efter ett äppleträd med sötma och mindre framträdande syra. Jag har idag Agnes och Aroma, vilka min sambo tycker är något syrliga.. Mvh Karin norra Bohuslän (zon 2-3)

    SvaraRadera
  2. Lovisa har mört och saftigt kött. Lobo är ett äpple med med bara svagt syrligt kött. Kanske skulle det passa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Görel för snabbt svar.
      Jag har funderat på Lobo men fick till mig att det lätt får sjukdomar men ska fundera på om det är värt att pröva ändå.

      Radera