lördag 24 maj 2014

Hardanger är en ljuvlig bygd



Kom med oss på en blomstringstur till Hardanger, sa våra norska vänner Sven och Jorunn och vi var inte nödbedda. Därför kan jag nu berätta att i Hardanger, där de snötäckta bergen här och där livas upp av ett underbart mäktigt vattenfall, stupar äppelodlingarna ned mot fjorden och varje yta nyttjas till odling av äpple och körsbär -- ingen backe verkar vara för brant för att hysa rader av fruktträd. Vi var i Hardanger 19 -- 21 maj och då hade de tidigaste fruktträden blommat ut men Aromaträden stod i sitt skönaste flor. Att vandra där var att andas in kubikmeter med ljuvlig äppelblomsdoft som förebygger melankoli och leda vid livet. I den här bygden kan besökaren bara erfara stor lycka.

Jag visste att Aroma blivit en populär äppelsort i Norge men att den och Discovery är de två stora kommersiellt odlade äppelsorterna i landet kände jag inte till. Precis som i Sverige är det röda varianten av Aroma  -- i Norge kallad Röd Aroma, i Sverige Amorosa -- som vinner terräng.

Tyvärr har de norska odlarna fått ett problem som kallas heksekost och kan jämföras med häxkvastar på björk, det vill säga onormal skottutveckling som orsakas av fytoplasma-bakterier. Detta har särskilt drabbat Discovery som får små, dåligt färgade frukter. Alla infekterade träd måste bort med rot och allt. Bara att hoppas att norrmännen lyckas med bekämpningen av heksekost och att  bakterierna inte tar sig över bergen till vårt land.


För att skydda mot fåglar sätter man upp stora tunnlar över körsbärsträden.

2 kommentarer:

  1. Jag letar efter bra ställen att köpa norska sorter som Øskaug, Rondestveit, Leinestrand m.fl. I Norges storstäder finns mest bara kedjan Plantasje som säljer ungefär samma sorter som svenska Plantage. Tacksam för tips.

    SvaraRadera
  2. Jag har skrivit till mina norska vänner och bett om adresser. Återkommer.

    SvaraRadera