lördag 22 september 2018

Svarta gångar


Fråga:
Vi har tre äppelträd, Oranie, Signe Tillisch och Gyllenkroks Astrakan på Runmarö. Inga äpplen på Signe Tillisch sedan ett par år tillbaka. I år ruttna äpplen på de andra två samt svarta fläckar med långa gångar i fruktköttet. Vi har också ett relativt nyplanterat Aromaträd som i år för första gången bär några äpplen. Även dessa har fått svarta fläckar som trängt in i äpplena. Hur kan det komma sig att alla äppelträd fått dessa skador? Kan man göra något för att förebygga angrepp på äppelträden till nästa säsong?

Svar:
Svarta fläckar med långa gångar in till kärnhuset betyder angrepp av äppelvecklare. Det är larver som gör dessa gångar. Sedan börjar äpplet  att ruttna. Det du kan göra är att sätta upp fågelholkar så att du får tättingar som fångar äppelvecklare i trädgården. Jag ser alltid skador av äppelvecklare (fast inte så mycket i år) trots flera holkar men lite hjälper det.

3 kommentarer:

  1. Jag skulle också vilja rekommendera feromonfällor. De finns att köpa i de allra flesta trädgårdsbutiker. Jag har inga särskilda problem med äppelvecklare, trots det fastnar massor i fällan.

    SvaraRadera
  2. Feromonfällor är dyra och jag trodde inte att de var så effektiva. Jag kan ha haft fel....

    SvaraRadera
  3. Nja, allt är ju relativt. Weibulls fälla kostar runt hundringen. När jag haft fälla så har ett femtital vecklare fastnat, trots att de inte utgör något större problem.

    SvaraRadera