lördag 1 oktober 2016

Snida en äppeldocka

Äpplen kan man ha till mycket, som bekant. När jag var i Åkersberga nyss kom  läraren Ewa Neding fram och hälsade på mig. Hon visade mig bilder på äppeldockor som hennes elever i Vaxö skola på Vaxholm hade gjort. Vilka dockor! Långt mer fantasifulla än förlagan Filippa Grön som jag presenterade i  "Pomonas äppelbok" (slutsåld från förlaget).

Är du lärare eller har egna barn, varför inte göra några äppeldockor nu när det är så gott om frukt?
1. Skala ett äpple. 2. Skär till ett ansikte lite grovt med näsa, mun och ögon. 3. Låt torka  6 - 8 veckor. Sedan får man montera en kropp till dockan och klä den.

Se här vad eleverna i Vaxholm  åstadkom :

Den flygande trollkarlen
En ljuv japansk geisha, tror jag. Plus ett tovat äpple
En liten ponny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar