söndag 9 oktober 2016

Dags att skörda äpplen

Regn i dag, det var synd. För G och jag hade tänkt fortsätta att plocka ned våra äpplen. Vi har sett upphackade hål i flera frukter och det kan inte få fortsätta, skörden måste räddas undan fågelnäbbar. Dessutom kommer frostnätterna nu.
 
G har plockat ned skönt färgade Ingbo
G har tagit fram stora äppelkartongen, den som vi klätt med en frigolitskiva i botten och på sidorna. Där lägger vi våra sena äpplen -- av sorterna Cox Orange, Langeland, Ingbo och Maglemer -- i lager på lager med papper emellan. Kartongen kan stå rätt länge på vår glasveranda innan det blir för kallt där och vi får bära ned kartongen med dess kvarvarande innehåll till garaget.

Jag granskar varje äpple innan det går i kartongen. Lyckad förvaring bygger på att äpplena är friska och utan blemmor när de läggs i lådan. Äpplen med hål i skalet, frukter som faller på marken medan jag plockar äpplena och frukter utan skaft tar jag åt sidan och använder i matlagningen.

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Vi har vår första höst i den nya trädgården. Vi har några gamla äppelträd där Åkerö och gravensteiner är lätta att identifiera. Men så har vi ett fantastiskt litet gult äpple med fin rodnad. Sökte och hittade din sida. Tänkte att det in vara ett Vejlöäpple?! Vi bor på Drottningholm.
    Går det att skick bild till dig?

    Vänliga hälsningar

    Justine

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Min erfarenhet av trädgårdarna på Drottningholm är att där kan finnas vad som helst, ja, kanske även Vejlöäpplet. Tyvärr är det vanskligt att försöka bestämma äpplen efter bilder, det kan bara bli en gissning. Nästa höst, i slutet av september, blir det återigen fruktutställning med fruktbestämning på Nordiska muséet. Då ber jag dig att ta med fem fina äpplen och visa den pomolog som sitter där så kanske du får ett namn.

    SvaraRadera