söndag 16 oktober 2016

Det här är Folke

Triploida äppelsorter har fler kromosomer än andra sorter och växer till stora träd med stora friska blad, stora blommor och stora, saftiga äpplen. Jag har fått några frukter av den nya triploida sorten Folke och kan konstatera att medelvikten för det blanka, gulröda, lätt plattrunda äpplet ligger på 280 gram.
Folke -- ett krasigt, saftigt vinteräpple
Vinteräpplet Folke ska plockas nu och frukten uppges hålla till april, maj (låter som en utopi, då måste man nog ha väldigt bra förvaringsmöjligheter). Doften är underbar och köttet vitt och härligt krasigt. Jag menar att Folke har mycket som talar för det: ett lättskalat äpple med stor, frisk saftighet och god smak. Dessutom brunfärgas köttet långsamt. Folke passar som både ätäpple och köksäpple. Rekommenderas för zon 1-- 4.

Så länge det inte är tjäle i jorden kan man plantera äppelträd. Kommer du över ett Folke-träd -- och har plats för ett träd som tar stor plats -- finns bara en sak att göra: slå till.

8 kommentarer:

  1. Folke låter sannerligen lockande! Har hört att det ev går med zon 5, så jag ska åtminstone skaffa ympris! Ja vi planterar fortfarande även här i norr! det går hur bra som helst med krukade träd!/Monica

    SvaraRadera
  2. Skaffa en ymp, det tänker jag också försöka med. Måste sättas på ett kraftigväxande träd så jag väljer mitt Langeland-träd.

    SvaraRadera
  3. Hur mycket större än t.ex ett Aroma blir trädet?

    SvaraRadera
  4. Tyvärr har jag inget säkert svar på frågan. Men skulle du tycka att ditt Folke-träd blir alltför stort, kan du alltid hålla det nere med beskärning.

    SvaraRadera
  5. Vad händer om jag ympar på MM106 tror ni?

    SvaraRadera
  6. MM106 är relativt kraftigväxande så du visst kan du prova.

    SvaraRadera
  7. Hej Görel, vad skulle hända om man ympade Folke på en svagväxande grundstam ?

    SvaraRadera
  8. Jag tror du får räkna med att trädet ser egendomligt obalanserat ut. Inte snyggt.

    SvaraRadera