lördag 29 oktober 2016

Mer om cider i Sverige



Arrangemang utanför blomsterbutiken på Stora Gatan i Sigtuna -- Cox Pomona,  Åkerö..
Cider har mycket länge varit en viktig dryck för människor i Storbritannien och Frankrike. I dessa länder har man gammal kunskap om hur man jäser den perfekta äppeldrycken och mängder av stora och små franska och brittiska tillverkare producerar fantastisk cider. Då blir man mäkta förvånad när man erfar att svensk cider från Kopparberg är det tredje största cidermärket i England!

Får erkänna att jag inte har smakat Kopparbergs cider som säljs på Systemet och innehåller 7 volymprocent alkohol. Det räcker med att läsa innehållsförteckningen som upptar vatten som största ingrediens. Jästa äpplen, äppelmust, socker, citronsyra, konserveringsmedel och antioxidationsmedel ingår också. Sockertillsatsen är stor, förstår man, och smaken beskrivs som "söt smak med inslag av äpple, päron, tuttifrutti och skumbanan". Detta är alkoläskeblask, inget annat, och tänk att britterna vill dricka det.....

Jag har fått frågan om jag någonstans har hittat texter om tillverkning av cider förr i världen i Sverige. Nej, det har jag inte. Prominenta personer från 1600-talet och framåt har försökt propagera för cidertillverkning i Sverige. När klimatet förbjöd människor att odla druvor och jäsa vin så borde man välja alternativet cider av äpplen. Såväl Carl von Linné som P J Bergius ivrade för att svenskarna skulle utnyttja äpplen till cider, men var det någon som tog dem på orden? Icke.

Varför slog inte cider i Sverige? Inte i Norden överhuvudtaget? Om jag skulle försöka mig på en förklaring så tror jag att svenskarnas tradition att dricka öl och brännvin var alltför starkt rotad  - vad skulle gemene man med cider till? Förmögna människor drack importerat vin och frågade inte heller efter cider.

Om nu en rad tillverkare börjar producera högklassig svensk cider så är det välkommet. Linné, som ville att vi i Sverige skulle tillverka våra egna livsmedel av inhemska produkter, gläder sig i sin himmel.

5 kommentarer:

  1. Du sade: "Äpplen är extremt hälsosamma! Finns det något livsmedel som förtjänar att kallas mirakelmat så är det äpplet. Frukten innehåller massor av bioaktiva ämnen, även kallade fytonutrienter. Det är ämnen från växtriket som bidrar aktivt i cellernas kemi. Äpplen sänker blodfettet och blodtrycket samt stabiliserar blodsockret, vilket alltsammans minskar risken för en rad allvarliga sjukdomar." Låter ju toppen - min fråga är om det samma gäller för cider eller om dessa nyttigheter försvinner när man tillsätter jäst, socker och vatten till musten som förbrukar allt socker och omvandlar den till alkohol?

    SvaraRadera
  2. Tyvärr är jag rädd att alkoholen sabbar allt det hälsosamma med äpplet! Drick gärna god cider men framförallt, ät färska äpplen varje dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, men det där lät lite för enkelt. :-) Frågan var - förutom att alkoholen är vedertaget onyttig i sig - förstörs fytonutrienter i jäsningsprocessen eller finns de kvar?

      Radera
  3. Forskaren Kimmo Rumpunen kan det här området. Han hinner inte just nu, men har lovat att skicka mig forskningsartiklar om fytonutrienter i cider. Han berättar i alla fall i ett mejl att det finns några polyfenoler kvar i drycken. Jag hoppas kunna återkomma om detta.

    SvaraRadera