söndag 28 augusti 2016

Ett par goda råd

Getingsommar,  har det stått i tidningarna. Jag har inte märkt det så mycket av det i Sigtuna, inte förrän nu. Getingarna har upptäckt Mulle-buskens svarta bär och sätter sig att suga i sig den söta, goda saften. Hoppas att det inte blir ett nedärvt beteende hos getingar ...



Getingar hittar man också i äppelträden. Ser man runda gropar i skalet på äpplena är det getingar som gnagt bort skalet och njutit av frukten. Var försiktig när du plockar  sommarfrukt så att du inte blir stungen, det kan sitta en rackare på baksidan av äpplet! En bra idé är att använda handskar vid äppelplockning.

Har du som jag mycket frukt i år? Och vet inte vad du ska ta dig till? Mogen sommarfrukt tar musterierna inte emot. Gå med äpplen till ditt närmaste bibliotek istället, är mitt förslag. I går morse tog jag med en kasse fina Mantet till biblioteket där det under dagen skulle pågå flera aktiviteter för barn (som en del av Sigtuna litteraturfestival). När jag sedan tittade förbi på eftermiddagen hade nästan alla äpplena gått åt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar