söndag 21 augusti 2016

Alla olyckor kommer inte på en gång


































Jag blir glad varje gång jag ser en rönn stå full med fruktklasar. Vi som varit med ett tag minns de där förfärliga åren när rönnarna inte blommade och rönnbärsmalen, i brist på rönnbär att lägga ägg i, fördärvade varje äpple i landet. Sådana år fick man ställa in alla äppelutställningar för människor hade inga anständiga frukter att visa upp. Nu blommar rönnarna varje år -- något gott har det varmare klimatet haft med sig -- och äpplena klarar sig. Dock, erfar jag, ser det inte ut så i våra norrländska landskap, där är rönnbärsmalen fortfarande ett hot mot frukten. 

Det finns annat som kan drabba frukten. Som svampsjukdomarna skorv och monilia. Mitt älskade Mantet-träd har tyvärr blivit ett viste för både dessa svampar och vi får knappt en enda vacker frukt på trädet.


Suislepp, knappt moget i dag
Fast man brukar säga så, kommer inte alla olyckor på en gång och inte i alla träd. Jag har ännu inte sett ett enda näste med äppelspinnmal-larver som det var så mycket av förra sommaren. Suislepp bär fint och frukterna är stora, har bara få angrepp av skorv. Likaså ser Hampusäpplena på vårt lilla träd fina ut, vi plockar dem idag.
Hampus. moget nu
Längtar efter att smaka Sickelsjö vinäpple men får nog vänta ett par veckor till, jag vill gärna att de ska glasa lite. Så här vackra är de idag:
Sickelsjö vinäpple



2 kommentarer:

  1. Sickelsjö vinäpple verkar skilja sig från andra vinäpplen som har rött fruktkött. Trädgårdstrollet har beskrivit några vinäpplen på sin hemsida, t.ex:
    https://www.tradgardstrollet.se/2018/10/17/applet-red-love/
    Men varför når inte vinäpplen ut på den svenska trädgårdsmarknaden? För dålig härdighet?

    SvaraRadera
  2. Sickelsjö Vinäpple är en gammal sort med okänt ursprung. Kallas vinäpple för att köttet har en god vinsyrlighet. Ett förnämligt äpple som ofta glasar och blir väldigt gott.

    Vad jag vet finns det estniska vinäpplet med rött fruktkött på den svenska marknaden sedan några år och härdigheten borde vara tillräcklig för Mellansverige i alla fall.

    SvaraRadera