onsdag 1 oktober 2014

Vad har Ica emot svenska äpplen?

När jag flyttade till Sigtuna för elva år sedan fanns här både Konsum och Ica. Sedan stängde Konsum  tyvärr och vi fick nöja oss med en närbutik. Kan Ica något om äpplen? Jag tror inte det. Man vet inte, eller låtsas inte veta, att  nu skördar svenska odlarna för fullt och det finns en rad underbara äppelsorter att lägga ut i fruktgondolerna.

I går när jag besökte Ica fanns där sju äppelsorter varav sex var importerade från Belgien, Polen, Sydafrika, Chile, Italien och Frankrike. Där låg ett enda svenskodlat äpple. Det var Katja som låg etiketterat som "Svenska äpplen" bland de namngivna importäpplena i fruktdisken men också exponerades i en korg vid sidan om och där beskrevs som "ett mjöligt äpple". För det första är inte Katja ett mjöligt äpple. För det andra kan beskrivningen knappast locka någon köpare. Mjöligt kommer mig att tänka på ett trist, nedplockat, några dagar gammalt Sävstaholm.


 I min bok "Svenska äpplen" beskriver jag Katja så här: mört, saftigt, tydligt sött med liten syra.

Gå inte till Ica om du vill välja bland ett sortiment av goda, hälsosamma, svenska äpplen. Försök att få tag i frukt hos grannar och vänner som just nu tömmer sina träd och gärna ser att någon hjälper dem att ta hand om äpplena.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar