söndag 26 oktober 2014

Förhastat från Nordiska muséet


 
"Detta trädet har två ympade kvistar, de gula är goda nu som först. De mörkröda "immiga" är vrinsura ännu, men kärnorna är bruna."

Så lyder ett mejl som kom i går kväll tillsammans med tre bilder, ett på trädet, ett på det gula äpplet och ett på det röda äpplet. Brevet är alltså mycket kortfattat men avsändaren vill att jag ska tala om vilka äpplen hon har i trädgården. Det har kommit flera liknande brev med bifogade bilder på senaste tiden. Jag svarar så här:

Jag är väldigt ledsen men jag kan inte hjälpa dig. Det går tyvärr  inte att bestämma äpplen via bilder. Jag råder dig att ta med dina äpplen till en äppelutställning och träffa en pomolog nästa höst.


Liknande svar får alla som skickar bilder till en pomolog med begäran om sortbestämning. Det räcker inte med att titta på bilder, man måste se och smaka och lukta på äpplet. Sortbestämning är ett grannlaga arbete. Mitt råd: skicka inte brev med äppelbilder till någon av oss pomologer, ingen kan få hjälp på det sättet.

Det är att lätt att gissa att brevskrivaren ovan har prövat att använda den app som Nordiska muséet nyligen lanserade och som man hävdar går att använda till sortbestämning av äpplen. Använd appen och briljera som äppelexpert ute i landets trädgårdar, lovar Nordiska muséet. Tyvärr är det inte möjligt. Appen är oduglig för sortbestämning. Vi är många som har testat den flera gånger.

Varför vänder sig app-användarna till oss pomologer när de misslyckas med sortbestämningen? Därför att Nordiska muséet uppmanar dem till det. Utan att fråga någon lade muséet in en adresslista med alla pomologer i riket på appen och rekommenderade folk att ta kontakt. Den adresslistan har man sedan tagit bort. Nordiska muséet länkar nu istället till Svenska Pomologiska Sällskapets hemsida och uppmanar människor att hitta en pomolog där. När de istället borde rekommendera människor att ta sina frukter och gå till en äppelutställning nästa höst för att träffa en livs levande pomolog. Jag hoppas att muséet inser att man måste ändra sin text.

Nordiska muséet uppger att appen bygger på Anton Nilsson bok "Våra äpplesorter". Ändå valde man tyvärr att kalla den "Svenska äpplen" som är namnet på min pomologi. Muséet kommer nu att byta namn på sin app och man har lovat att det ska vara klart i slutet av november.

Det finns ytterligare ett stort problem. Anton Nilssons bok är snart 30 år. All den föråldrade kunskap och alla felaktigheter som finns i den har förts över till appen. Nordiska Muséet säger att syftet med appen är att ge kunskap om äppelsorter. Det är vällovligt, men varför väljer man då att sprida inkorrekta fakta?

Jag vågar inte tänka på hur många hundra tusen kronor det har kostat av skattepengar för att ta fram den här olyckliga appen. Jag rekommenderar muséet att omedelbart dra in den och senare återkomma med en förbättrad app som 1) går bättre att använda till sortbestämning och 2) ger korrekt information.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar