torsdag 2 oktober 2014

Normandiska renetter

I Normandie, som jag nyss besökt, växer järneken och idegranen till höga, mäktiga träd som  imponerar. Jag smakade på ett rött idegransbär -- inte lika gott som hemma (det är det röda, söta fruktköttet jag äter, den giftiga kärnan spottar jag ut). Inte heller blir franska äpplen lika välsmakande som hos oss.

På bilden ligger (från vänster) sorterna Benedictine, Cox Orange och Reine de Reinettes från Gamla Torget i Rouen. G och jag provsmakade dem och fann Benedictine ointressant och de övriga två hyggligt goda. Cox Orange, ett stort delikatessäpple i Sverige, saknade sin säregna, komplexa smakkvalitet. Det är tydligt att den sorten, liksom alla goda äpplen, kräver den långsamma aromutveckling som ett svalare klimat ger frukten.

Jag köpte dessa tre normandiska renetter i slutet av september. De hade plockats ned för ett år sedan men var saftiga och fräscha. "Vi för de här äpplena hela året" sa torghandlaren. Det kräver bra lagerförhållanden. Jag vet inte säkert, men kanske var också äpplena försedda med ett tunt vaxlager.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar