onsdag 29 oktober 2014

Två nya äpplen

Varje morgon hälsar jag på grytorna med vad som ska bli äppelvinäger. Grytorna svarar med att bubbla till.

En nya äppelsort som jag lärde mig under pomologträffen i Norrköping nyss är Grahams jubileumsäpple som också går under namnet Royal Jubilee, en sort som infördes till Sverige på 1890-talet, kanske från Tyskland där äpplet blev mäkta populärt för sin frosthärdighet. Där har det ofta odlats i kalla trakter och även uppskattats för sin goda motståndskraft mot skorv.

Grahams jubileumsäpple drogs upp av engelsmannen John Graham, Hounslow, år 1888 och introducerades stort vid Drottning Victorias jubileum. Klart att en populär drottning ska firas med ett stiligt äpple!

Grahams jubileumsäpple känns igen på att det är stort med gröngult skal och gott om små gröna skalpunkter; foderröret är ovanligt långt och går ofta ända ned till kärnhuset.


Ett annat äpple som jag nu har lärt mig kallas Vejlöäpplet. Det är ett mycket gott, danskt äpple; vackert med gul grundfärg och en bedårande orange kind. Det är säkert svårare att hitta Vejlöäpple än Grahams jubileumsäpple i vårt land. Äpplena på bilden nedan kommer från en pergola vid en gård utanför Norrköping i början av 1900-talet. Pergolan omfattar 23 olika äppelsorter (vilka sorterna står att läsa i en  Svensk Trädgårdstidning från 1926) och är planterad 1908-1909.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar