torsdag 16 oktober 2014

Äppelvinägern skummar och bubblar

Har du tråkigt? Händer det inget alls? Nu när äpplena är nedplockade och det mesta av överflödet är mustat?  Då har jag ett förslag, gör en sats äppelvinäger!

I söndags skar jag äpplen i bitar  (med foder, skal och kärnhus  kvar) och la i en stor gryta. I en 4-litersgryta ryms ungefär 2 kg äpplen. Jag strödde på 2 msk socker, hällde på så mycket kokande vatten att det täckte äpplena och la på ett lock. Tre satser gjorde jag och de står i en rostfri gryta, en emaljerad gryta och en stor lerkruka (den sista med dubbel sats).

För att det ska bli vinäger ska jäsa måste äpplena stå rätt varmt. Vårt hus har elvärme som vi slår på när det ska komma bortskämda lägenhetsmänniskor. Annars värmer vi upp huset med hjälp av luftvärmepump och täljstenskamin som vi eldar i morgon och kväll. Äppelvinägern har vi ställt att jäsa intill kaminen, det är den varmaste platsen.

När jäsningen kom igång på andra dagen höjde sig locket och det började skumma  i krukan.
Dag 2 började det bubbla i lerkrukan. Tallriken som låg ovanpå höjde sig. Det jäste och bubblade och rann över så jag fann för gott att ställa krukan i en stor plastlåda. Dag 3 hade det börjat bubbla i den emaljerade grytan. När jag lägger örat intill den kan jag höra hur det knäpper svagt.

Fortfarande är det dålig rörelse i den rostfria grytan men det tar sig nog. Vid Lucia räknar jag med att  äppelvinägern är klar så att jag kan använda den till min rödkål.

Nu har det gått fem dagar och det skummar vilt i krukan som för säkerhets skull är flyttad till en plastlåda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar