fredag 17 oktober 2014

Franska drycker

Nu knäpper och skummar det även om den blivande äppelvinägern i min rostfria gryta. Jag håller tummarna för att jäsningsprocessen ska fortgå utan mankemang. Tänk att få slå färdig vinäger på flaska i december! Ge bort i present och möta såväl tacksamhet som förundran!

I Frankrike, som jag besökte nyss, har man sedan länge genuin kunskap om hur man jäser äppelvinäger och alla slags drycker av äpplen. Denna gamla nu gräsbevuxna beudron av granit (som jag hittade vid gården Le Manoir de St Hippolyte i Normandie) fylldes med äpplen som sedan krossades med hjälp av ett tungt lock och en häst som gick runt, runt. Den nedre bilden visar en liknande press i användning.

Kanske ska dessa äpplen i pressen jäsas till cider. Jag fick veta att i Frankrike växer inte mindre än 800 olika slag av cideräpplen. Cider har aldrig blivit riktigt stort i Sverige  (jag räknar inte det söta läskeblask som livsmedelsbutikerna säljer som cider) men det kanske kan bli? God fransk cider, godare än vin, brukar finnas att köpa på systembolaget.


Den här tyvärr mörka bilden tog jag inne i ett calvadoslager. Här ligger många stora ektunnor med flera år gammal fin calvados.

2 kommentarer:

  1. Hej, kul att hitta din blogg och att svenska äpplen och cider nämns i samma rubrik! Just nu håller jag på att leta fram de få spår av en nordisk tradition av ciderframställning (eller must/most som den jästa drycken kallades på 1600-talet). Det är en del av researchen för en instruktionsfilm i att tillverka traditionell cider (frans och engelsk tradition) i mitt arbete på Krinova Science Park. Det verkar (i bl a Paulli 1646) som allmogen i sina frukthaver odlade speciella "kriska" äpplen, eller "krigs äpplen" för att göra must/cider av. Har du stött på några noteringar om dessa typer av äpplen? Eller någon av dina pomologvänner kanske intresserat sig för sådana? Verkar som dessa träd var kärnsådder och inte sortäkta, få i allmogen hade ju tillgång eller kunskap om ympning.

    Svenska Ciderfrämjandet https://sites.google.com/site/svenskaciderfraemjandet genomför också just nu en studie av frukterna, innehåll, smakprofil och tanninhalt samt provjäsning av cider på dessa typer av "utvalda vildaplar" som fortfarande växer i många betesmarker i Mellanskåne.
    Vänliga hälsningar,
    Helena Ullmark

    SvaraRadera
  2. Cider har haft svårt att bli en populär dryck i Sverige. Öl och brännvin var vad folk ville ha, cider sågs som utländskt nonsens. Jag tror att Linné ivrade för cider utan att få gehör men jag minns inte var det står. Så roliit det vore om Ciderfrämjandet kunde ta fram en god svensk cider. Alla som vet något om ciderns historia i Sverige och känner till begreppet Kriska äpplen kan väl vara snälla och höra av sig till Helena!

    SvaraRadera