söndag 26 maj 2019

Råd i trädköpartid


Hampus har stora gröna blad
Äppelblomningen är nästan över i  trädgården. Ljuvligt är kort. Äppelträdet blommar på bar gren, fick jag lära mig i småskolan men det är olika med det. Södermanlands Kalvill visade inte mycket av gröna blad när det blommade medan andra visade stora gröna äppellöv.

Hos blommande Södermanlands Kalvill syns nästan ingen grönska.
Så här års köper många ett nytt äppelträd. Mitt råd: spara kvittot och kopiera det (eftersom kvitton kan blekna). Bra att ha om trädet så småningom ger andra äpplen än dem du önskade dig.

I några år nu har jag intresserat mig för fusk och bedrägerier som drabbar oss alla. Av detta intresse blev det en bok: "BARA BLUFF, din överlevnadsguide i en värld där bedragarna blir fler och fler", skriven  tillsammans med kriminologen Sofia Ardelius. Precis som jag för några år sedan gav mitt särintresse pomologi en egen blogg får nu bedrägerier en egen avdelning: www.bedragarbloggen.blogspot.com  Det är min mening att fortlöpande berätta om nya aktuella metoder som bedragare använder mot äldre och yngre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar