fredag 17 maj 2019

Efterlysning


Lobo har mörkt rött skal och vitt fruktkött som ibland  tonar i rött.
Fråga från Erik:
När jag var liten pallade vi äpplen från ett träd med riktigt mörka äpplen och vitt vitt fruktkött. Jag har längtat efter de äpplena sedan dess. Hårda, syrliga men söta. Vilken sort skulle du rekommendera? Har frågat på flera plantskolor utan att få  riktigt bra tips. Har bara plats för ett träd så det måste bli rätt.

Svar:
Min första tanke är att du bör åka tillbaka till dina gamla hemtrakter i höst, söka upp äppelträdet ifråga och, om ägarna inte känner namnet på sorten, ta med dessa äpplen till en äppelbestämmare.

Nu kan det förstås hända att du inte längre minns var äppelträdet stod. Eller att det är nedtaget. Då kan jag ge dig en kvalificerad gissning. Jag misstänker att äpplet ifråga är Lobo. Det får mörkrött skal och har vitt, vitt fruktkött. När ni barn pallade var äpplet säkert inte fullt moget och därför var köttet hårt. Kommer du ihåg om äpplet var daggigt på samma sätt som ett plommon kan vara? 
Daggigt skal är utmärkande för Lobo.
Jag kan förstås inte vara säker. Därför är mitt råd att du köper Loboäpplen när de kommer på  marknaden i oktober (eller kanske har du vänner med det trädet på tomten?) och smakar. Om det är fel äpple? Då kan du besöka en äppelutställning i höst och se om du kan känna igen ditt äpple bland alla utlagda frukter.

Jag hoppas att du ska få tag i ditt älskade och efterlängtade barndomsäpple. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar