fredag 3 maj 2019

Två frågor

En läsare har skickat mig två frågor.
 
Fråga: Knopparna på mitt Sävstaholmsträd har en klibbig beläggning. Vad kan det röra sig om? 

Svar: Klibbigheten kan betyda att bladlöss redan har börjat angripa de späda bladen på trädet. Ser du myror på grenarna? Det är en signal om bladlöss. I så fall, spana! Ta ett hushållspapper och kläm alla bladlöss du ser. 

Fråga: Jag tänker köpa ett nytt träd. Min zon är II – III. Mitt val står mellan Folke, Fredrik och Gul Richard. Vad blir bäst? 
Gul Richard
Gul Richard är en av mina absoluta favoriter. Ett vackert, lättodlat delikatessäpple. Bör ej saknas i livsnjutarens trädgård. God i november, december.
Så här glasigt kan Gul Richard bli. Glasigheten förhöjer smakupplevelsen flera snäpp men sänker hållbarheten. 
Fredrik har mycket som talar för det äpplet: gott, krasigt kött som inte brunfärgas. Smakligt ätäpple och köksäpple redan från oktober till och med mars, april. Har du inte redan en riktigt hållbar vintersort, bör du välja Fredrik eller Folke.

Folke är en syskonsort till Fredrik, Frida och Gratia. Folke är större än Fredrik och ännu mer hållbart, kan njutas ända till maj vid god förvaring. En frisk sort som får vacker röd täckfärg i soligt läge.

Alltid svårt att välja.  Men varför inte köpa ett träd och sedan lära dig att ympa? Så får du så småningom ett vackert träd med alla tre fina äppelsorterna?

2 kommentarer:

  1. Varför inte Blenheim? Det blev ju "kravaller" efter ympris under trädgårdsmässan för några år sedan efter det att du berättat om resan till Frankrike och Blenheim renettes gudomliga smak.

    SvaraRadera
  2. Ja, varför inte Blenheim. Underbar rosaskiftande blomning, mycket god efter en solig sommar, hållbar till april. När jag tänker på detta underbara äpple i mina franska vänners trädgård i Normandie grips jag av svår längtan. Vill tillbaka.

    Faktum är att jag har en ny favorit som jag också vill rekommendera: Henric Åkesson som sedan förra året saluförs från Kiviks musteri. Stort, mycket smakligt äpple som skördas från mitten av september och håller 2-3 månader. Visar alla tecken på att vara en triploid sort men detta är inte undersökt ännu.

    SvaraRadera