lördag 11 maj 2019

Om frost och äppelblom

 
Pelarträdet Arbat blev först ut med äppelblom, i går den 10 maj
Den sköna, tidiga sommaren fick ett tvärt slut. När kylan tilltog steg en ängslan upp hos alla äppelvänner: skulle blomknopparna bli frostnupna och tillspillogivna? Sven Gundersen skickade mig en länk till text skriven av Mark Longstroth vid Michigan State University, USA.  Han nämner bland annat att vid  28 grader Fahrenheit -- motsvaras av -2,2  grader Celsius – skadas 10 procent av äppelblommorna. Det  gör ofta inget alls, det betyder bara att vi slipper gallra karten.

Men sjunker temperaturen till 24 grader F – det vill säga -4,4  grader Celsius – kommer 90 procent av blommorna att gå förlorade.

Blomman i mitten, på engelska the king flower, slår ut först och löper därför störst risk att förfrysa. Vill man kontrollera hur det har gått, får man skära rakt igenom blombotten och se om vävnaden har skadats.
 
https://www.canr.msu.edu/news/assessing_frost_and_freeze_damage_to_flowers_and_buds_of_fruit_trees

4 kommentarer:

  1. Intressant information! Visst mognar Arbat rätt sent? Jag trodde att tidig blomning och tidig mognad hörde ihop?
    Mvh Monica

    SvaraRadera
  2. Vi planterade Arbat förra året och på etiketten står "mognad september-oktober".

    För det mesta kännetecknas tidigt mognande äppelsorter av tidig blomning och tvärtom, sena sorter blommar sent. Men det finns undantag. Silva, Stäringe och Lady Sudeley är tidiga äppelsorter som blommar sent. Medan Farmors Juläpple blommar tidigt men mognar sent.

    SvaraRadera
  3. Jag läser rätt mycket debatt just nu om frostrisk vid blomning. Men jag tycker man ska se problemet i en vidare bemärkelse. Skador kan uppstå långt före blomning, dvs. i olika knoppstadier. Om trädet vaknar tidigt och knopparna börjar utveckla sig, så kan de förstöras av en köldknäpp.

    Ett annat problem jag funderat över är regn under blomningen. För några år sedan regnade det under hela blomningen och skörden därefter blev minst sagt medioker. Jag undrar om det beror på att pollenet sköljs bort eller om pollinerande insekter ogillar regn eller något annat?

    SvaraRadera
  4. Jag kan inte säga att jag har svaret på frågan. Men att pollenkornen sitter så löst att regnet sköljer bort dem, det är tveksamt. Jag tror mer på att insekterna inte vill vara ute och jobba när det är regn och rusk och då blir det ingen pollinering.

    SvaraRadera