söndag 28 oktober 2012

Gammalt Grågyllingträd

Besökte nyss en gammal trädgård vid en malmgård i Sigtuna byggd 1753. Mitt ärende var förstås att se vilka äppelsorter som kunde tänkas växa där och jag fann Ökna Lökäpple (två träd), Åkerö, Melon, Wealthy och Grågylling.


Se den spiralformade stammen på bilden! Just så där skruvar sig Grågyllingträd. Den här gamla ihåliga stammen, som mäter 185 cm runtom nedtill, har fyllts igen med cement och gamla tegelpannor. Hur gammalt kan trädet vara?  Åtminstone från 1850, tror jag.

Jag kände inte igen sorten på en gång för äpplet från Malmgården var vackrare och mer välsmakande än något annat Grågylling jag har ätit. Men ser du ett gammalt träd med skruvad stam, titta noga på äpplets hjärtformade kärnhus, de spetsiga kärnorna och det stora foderröret, det är alltsammans kännetecknande för Grågylling.

2 kommentarer:

  1. Har ett grågyllningsträd, tänkte såga ner det, tycker inte att äpplena är så goda

    SvaraRadera
  2. Vi tycker så olika om äpplen. Det finns knappt någon sort som tilltalar alla gommar lika mycket. Det är inte så att du har råkat bita i omogna äpplen? Grågylling smakar bäst i oktober, tycker jag.

    Om trädet är vackert vuxet, vore det skada att ta ner det. Kanske kan du låta musta dessa äpplen?

    SvaraRadera