lördag 20 april 2019

Små träd växer till

 
Krukor med spirande blad

Några gånger varje dag går G och tittar till sina krukor. Jag håller förstås också utkik och båda spanar vi efter små gröna blad på på korta äppelstammar.  I Urshult heter det att "ympen tänder". Hos oss har det tänt i alla krukor utom en: pelarträdet Moskovskoje ozerelje vill inte ta sig. Men inte förlora hoppet, kanske är ryssen bara lite sen av sig.



Flower of Kent med bomknopp

Flower of Kent har en blomknopp (syns på bilden som en oskarp rosa prick). G vill nypa bort den. Han tror att plantan växer bättre med knoppen borta. Jag vill ha kvar den. Hur mycket skada kan en liten blomknopp göra?

2 kommentarer:

  1. Jag funderar: Du verkar ha ymparna inomhus eller i någon form av uterum. Då "tänder" de tidigare än utomhus. Jag har mina utomhus och ingen har "tänt" ännu. Men det intressanta är kanske inte när de "tänder" utan snarare hur stor andel som lyckas. Kan man se någon skillnad i framgång i inomhusodling jämfört med utomhusodling?

    SvaraRadera
  2. Våra krukor med ympar står på glasverandan där det är varmt och skyddat. Av ymparna som G har satt utomhus i olika träd är det bara en som har tänt hittills, Rhode Island Greening. Vi har tyvärr inte fört bok över framgången inomhus kontra utomhus men min känsla är att det lyckas bättre på glasverandan.

    SvaraRadera