lördag 13 april 2019

Peter Witzgall, forskare och fotograf


Peter Witzgall, forskare och fotograf
Först tackade han nej, sedan tackade han ja. Peter Witzgall, professor vid SLU i Alnarp, tänkte att Ig-nobelpriset  – det amerikanska priset för forskning som först får en människa att skratta och sedan att tänka efter – inte var ett ärofullt pris. Men det är det och den internationella juryn får varje år nära 10 000 nomineringar att välja bland. (Obs! Det går inte att nominera sig själv! Sådana mejl kastas bort!)

Jag är glad att professor Witzgall ångrade sig och tackade ja till priset till slut – han fick det efter att ha konstaterat att en vinkännare kan lukta sig till förekomsten av en bananfluga i ett glas rödvin – och  det var roligt att träffa honom på Karolinska Institutet i tisdags när han föreläste om sin forskning tillsammans med företrädare för Ig nobel.
Peter Witzgall föreläser om bananflugor
Jag känner Peter Witzgall som skicklig fotograf. När jag skrev min bok Konsten att sköta ett äppelträd konsulterade jag honom som expert på feromonförvirringsmetoden, ett sätt att bekämpa äppelvecklare i stora odlingar (ej hemträdgårdar).  I samband med detta skickade han mig sin underbara bild på äppelvecklare som tittar ut ur ett äpple, en bild som jag använde i första upplagan av boken.

Peter Witzgalls bild av äppelvecklarlarv

I tisdags berättade Peter att han har en liten äppelodling som han brukar besöka med kamera på fickan. Att ta bilden av den rosa larven kostade honom lång väntan, det är lätt att förstå. Har han ett favoritäpple? Ja, Transparente Blanche och Gul Richard.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar