lördag 16 februari 2019

Vilket äpple är det här?



En fin, gammal kärnhusurtagare utställd på Victoria & Albert Museum i London
Mjukt och sprött. Sött med lätta syrliga toner och fruktiga inslag av persika. Passar i en vinägrett och med blåmögelost på en ostbricka.

Vilket äpple är det som beskrivs på det här sättet i Ica-butiken? Omöjligt att gissa rätt. Det är Cox Orange. Vem  skriver den stora livsmedelskedjans presentationer? I alla fall inte någon som kan något om äpplen. Jag minns butikens beskrivning av Katja som "ett mjöligt äpple" för några år sedan. 

Sprött är ett ord jag associerar med nattgammal is. Det som är sprött kan inte på samma gång vara mjukt. Jag plockar fram mina sista Cox Orange från lagret. Ett mört äpple, vill jag påstå. Hur smakar det? Sött med lätta syrliga toner är väl fångat. Men smakar det persika? Nej, det tycker jag inte. Smaken lutar mer åt mogen banan och Conferencepäron.

Jag önskar som många andra att någon ville ta sig an ämnet: hur beskriva smak och konsistens hos äpplen på ett adekvat sätt.

Cox Orange, ett äpple med mört kött som har toner av päron och banan



4 kommentarer:

  1. I Bowen AJ, Blake A, Turecek J och Amyotte B, External preference mapping: A guide for a consumer-driven approach to apple breeding, Journal of Sensory studies, 2019;34e12472 så definierar författarna 18 smakegenskaper som finns hos äpplen. T.ex. definierar de attributet "crisp" på en referensskala där banan motsvarar 10 % och morot 90 %.

    Jag tycker att Bowen med fleras 18 attribut borde kunna vara en första utgångspunkt.

    SvaraRadera
  2. Utifrån de 18 smakattributen klassar Bowen m.fl. in äpplen i fyra huvudgrupper:
    - aromatisk-söta gruppen
    - syrliga gruppen
    - balanserade gruppen
    - mjöliga gruppen.

    SvaraRadera
  3. Tack för referensen! Jag har precis hittat artikeln och skrivit ut texten för att sedan kunna tränga in i den.

    Jag gissar, utan att ha läst texten, att Katja efter Bowens sätt att se kan hamna i den mjöliga gruppen. Det är ändå inget skäl att beskriva Katja som mjölig eftersom vi i Sverige associerar "mjöligt äpple" med ett mjukt, tråkigt, några dagar gammalt Sävstaholm.
    Man kan inte utan vidare använda beskrivningar av smak och konsistens från ett annat land utan måste anpassa en beskrivning efter det egna landets vedertagna uttryck.

    SvaraRadera
  4. Jo och det finns säkert många fler attribut. T.ex. "kryddig" som finns i flera sortbeskrivningar i Svenska äpplen, men den har inte Bowen et.al. med i sitt lexikon.

    SvaraRadera