söndag 3 februari 2019

Provsmakning




Tomas Steiner tipsade mig om att pelaräpplet Flamenco behöver ligga några månader innan det smakar som det ska. Jag hämtade upp några  Flamenco och andra sparadeäpplen på morgonen i dag och satte mig med G för att provsmaka.

Våra Flamencoäpplen är fortfarande gröna i skalet och har blek smak; äpplet kanske fortfarande har en chans att utvecklas.

Från mitt protokoll ser jag att Eldrött Duväpple kom högst: 10 av 10 möjliga poäng från mig, 8 från G. Slätt skal, fast, saftigt kött, fin arom.

Därefter kom Ashmead´s Kernel: en renett med mycket god smak men skrynkligt, skrumpet skal (det bruna äpplet på brickan).

Harberts Renett är ett vackert, väl bibehållet, gulrött äpple (det stora äpplet t v i bilden) men jämfört med de två tidigare nämnda kändes köttet grynigt och tunt i smaken. Vi kunde också smaka Bretagne Renett för första gången. Jag väntade mig mycket,  men det inte så smakstarka äpplet fick 5 poäng av mig och 6 poäng av G. 


2 kommentarer:

  1. Flamenco verkar onekligen svår. Både Gränna och Flyinge skriver zon IV på sina hemsidor. Kanske är det optimistikt.

    Jag har länge letat efter en lite djupare sensorisk analys av svenska äppelsorter. Var finns en sådan? Härförleden läste jag en kanadensisk artikel av Bowen m.fl., External preference mapping: A guide for a consumer-driven approach to apple breeding. Där har författarna tagit fram en sensorisk metodik för analys av äpplens smak. Vem blir först att applicera den metodiken på svenska äpplen?

    SvaraRadera
  2. Jag efterlyser också att någon tar itu med en metodisk kartläggning av smaker hos svenska äpplen. En passande uppgift för elever på Restauranghögskolan kanske. Och tänk att på en regelrätt jämförelse av Cox Orange odlat i Italien och i Sverige....

    SvaraRadera