måndag 25 februari 2019

Här köper man norska sorter

Vi i Sverige berömmer oss gärna för att vara ett enastående äppelland men sanningen är att underbara sorter finns även i Norge och Finland där äpplen smakar minst lika gott som hos oss. 

En läsare önskade få adresser till välsorterade plantskolor som erbjuder klassiska norska sorter. Min goda vän Sven Gundersen (medlem i Sveriges Pomologiska Sällskap) var hygglig och skickade mig den här informationen i går:

1.Min anbefaling er å kontakte Hjeltnes Planteskole, i Ulvik ,besøkt av oss 2014.
Der finnes en stor genbank og der kan man bestille norske eplesorter podet på egenvalgte grunnstammer . Et valg for en riktig eplenærd ! Ingen billig butikk, men god. Er usikker på evt. svenske importrestriksjoner. (Malus import til Norge er fortsatt strengt regulert). 
 
2.Ellers kan det være verd å kontakte Sagaplant, post@sagaplant.no. Dette er det norske kompetansesentert for proffdyrkerne. Ligger ved Gvarv i hjertet av Telemark. Stor genbank for også gamle norske sorter. For podeentusiasten. Salg av podekvister og grunnstammer, alle utviklet i Norge. Ingen billig butikk.
 
3.Vestfold Planteskole ved Sarpsborg. Utvikler egne trær . Tradisjonelle sorter, men kan sikkert levere på spesiell bestilling.(kundepost@vestby-planteskole.no). Neppe lavpris her heller . 

Tack snälla Sven! Nu vet vi vart vi kan vända oss. Men är det någon som vet vad tullen säger? 

4 kommentarer:

  1. Jag gick in på deras hemsidor och kom fram till att de har nedanstående sorter som jag uppfattar som helnorska:

    Vestplant i Hjeltnes har Eir, Idun, Nanna och Raud prins.

    Sagaplant har ympris till Eir, Idun, Oya, Raud sampion och Tiara.

    Vestby har bara Raud prins.

    Känns överhuvudtaget tunnsått... jag letar sorter som Ekely, Fosseple, Franskar, Fuhr, Granat, Haugmann, Kaupanger, Langballe, Leinestrand, Prinsar, Rau rosenstrips, Rau torstein, Rondestveit och Øskaug.

    SvaraRadera
  2. Det finns norska äppelgenbanker som jag inte har adress till men som du nog kan hitta på nätet. Kanske kan du beställa ympar därifrån. Jag kan ta med ympar av Kaupanger hemifrån och ge bort om du kommer till Trädgårdsmässan lördag eftermiddag 23 mars.

    SvaraRadera
  3. Ja, jättegärna. Så kan väl jag få ge bort ympmaterial till några ovanliga pelarsorter.

    Finns du i Pomologiska sällskapets monter?

    SvaraRadera
  4. Jag finns i Pomologiska Sällskapets monter på Rådgivningsgatan efter lunch lördag. Vi ses!

    SvaraRadera