söndag 5 augusti 2018

Gyllenkrokar av skilda slag

Vilken sommar vi har. Jag har inte sett en enda snigel i år vilket är en välsignelse.  Men våra sommaräpplen, som börjar vara ätklara nu, har påverkats.


När ingen ser pallar jag ett Gyllenkroks Astrakan  från ett kommunalt träd i Sigtuna. Det är underbart vackert, väl utvecklat, fullmoget och fantastiskt gott (se bilden) Så ska Gyllenkrokar smaka.

Så går jag till mitt eget träd och spanar. Inget av äpplena har stor likhet med Gyllenkroks Astrakan i år: de är mindre och inte lika välfärgade eller saftiga. Det måste ha med vattentillgången att göra. Det kommunala trädet står bättre till medan vår trädgård ligger på torr mark. En så här het sommar hjälper det inte fullt ut att vattna.

5 kommentarer:

  1. Som boende i kommunen är jag nyfiken var det trädet finns så att jag kan palla ett exemplar av Gyllenkroks Astrakan jag med, för att lära mig smaken på just denna sort.

    SvaraRadera
  2. Säg inte detta till någon, men trädet står på tomten intill Kulturgården(som i sin tur är granne med Stadshotellet). Det borde hänga kvar mogna ex högt uppe i trädet.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om att det kan ha med markförhållandena att göra. Men det kan lika gärna handla om vilken grundstam de olika träden står på. T.ex. bildar M26 mycket djupare rotsystem än många andra grundstammar. Men mer troligt är att det kommunala trädet står på en fröstam. Jag har själv sett hur frösådder ganska snabbt försöker skicka ner ner en pålrot. I Kina använder man frösådder från Malus sieversii och Malus prunifolia i kommersiella odlingar, just pga av egenskapen djupt rotsystem.

    SvaraRadera
  4. Det kommunala trädet ifråga är ganska nytt, det sattes för kanske tio år sedan. Därför borde det inte stå på fröstam men kanske handlar det om M26.

    SvaraRadera
  5. Nja, fröstam har förvisso blivit ovanligare på senare år. Men t.ex. Leif Blomqvists plantskola säljer nästan bara äppelträd på Antonovka fröförökad grundstam. Antonovka fröstam ger längre livslängd än t.ex. A2, så om Sigtuna tänker långsiktigt så väljer de Antonovka fröstam.

    SvaraRadera