lördag 15 april 2017

Går det att odla Haralson i Sverige?

Vad äter man för äpplen i påsk? Vilken sort passar bäst efter kokta ägghalvor med räkor, gravlax och  chokladtårta med marsipankycklingar? För min del blir det Gloster som råkar finnas i butiken just nu. Gloster är ett underbart fint vinteräpple som även passar många äppelallergiker. Minns bara alla allergiker att äta varje äpple i skalat skick första gången du provar en ny sort!
Supervackra Gloster
Kan jag odla Haralson, Haralred, Honeycrisp och Keepsake i zon 4, 5? Undrar en brevskrivare.
Sorterna är framtagna vid University of  Minnesota som har ett bistert vinterklimat (jag vet, jag har bott i St Paul ett par år och minns en flera dagar lång blizzard).

Ändå är det inte säkert att alla sorter som odlas i Minnesota passar vårt klimat. Även om äpplet mognar fram, så kan smaken bli helt annorlunda i Rimbo än i Minnesota.Vinteräpplet Keepsake skördas sent, i mitten av oktober. Jag skulle inte chansa på det äpplet i zon 4, 5 och inte heller på Honeycrisp. Men försöka duger  -- pröva med ett spaljerat träd mot en solig vägg.

Haralson -- och Haralred som är en form av Haralson -- kanske skulle gå fint hos brevskrivaren. Modersorten heter Malinda och fadersorten är  troligen Wealthy, visar DNA-analyser. Om Haralson, som introducerades på marknaden 1923, står det så här i  The Book of Apples av Joan Morgan och Alison Richards:
Boldly striped, flushed. Crisp, juicy, acid in England with curious taste, almost of oranges.

Vissa äppelsorter är licensierade till kommersiella odlare. Jag vet inte hur det är med de sorter från Minnesota som brevskrivaren nämner. För mer information om äppelsorter från Minnesota:
Apple Cultivars Fruit Research University of Minnesota

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar