söndag 4 september 2016

Om Wealthy


  Hej Görel Kristina!

Min fråga kanske är lite dum men jag dristar mig att ställa den ändå.
Jag har ett litet äppelträd av sorten Wealthy. I år är det många äpplen på
det för första gången. Jag är inte så bra på att sköta äppelträd men vill
gärna försöka lära mig. När skördar man Wealthy? Har sökt i ´"Äpplen i Sverige" och där stod det November i en tabell. Inte kan väl frukten hänga kvar så länge? Den blir väl förstörd av frost? Om inte fåglarna ätit upp dem först. De gör redan sitt bästa. :-)
Äpplena har tyvärr drabbats av svarta runda fläckar på skalet och de blir
brunaktiga i mitten, där fläcken verkar öppna sig lite. Under skalet ser äpplet
helt friskt ut. Kan det vara Äppelskorv?
Kan äpplena sparas eller ska jag tillaga dem på något vis redan nu?
Har bara ett kylskåp som förvaringsställe +6 grader.
Väldigt tacksam för svar!

Hej!
När jag bodde i Sollentuna hade jag ett Wealthy-träd planterat i slutet av 1930-talet.  Det är en fin sort men har nackdelen att trädet släpper mycket frukt innan man hinner plocka ned äpplena. Jag har tittat efter i boken "Äpplen i Sverige" och det står "Mognad november". Det är underförstått att äpplena har plockas ned tidigare än så, innan frosten kommer.

Slutet av september, början av oktober skördar man Wealthy, lite beroende på var man bor. I början  av oktober är dessa äpplen mogna här i Mälardalen. Sedan kan du normalt lagra den till jul (norrut är den hållbarare). Men har du inget bra förvaringsutrymme (en balkong kanske?) så varför inte göra äppelkakor och äppelmos att frysa in?

De svarta fläckarna är skorv, som du trodde. Inte farligt, bara att skära bort. I år har vi tyvärr  ett riktigt svårt skorvår. Nästa år kan dina äpplen bli blanka och vackra vartenda ett. 

Har inget Wealthyträd att visa men här är Suislepp med sina rödfläckiga äpplen som i år har blivit överraskande stora. Mogna nu, underbart goda
Du kan läsa mer  om Wealthy i min pomologi "Svenska äpplen" och om skorv på min hemsida www.karnhuset.com (se rubriken Pomologi) samt i min bok "Konsten att sköta ett äppelträd".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar