lördag 24 september 2016

Alla tiders äppelhöst

I morgon firar vi Äpplets Dag! Och vilken äppelhöst som vi kan fira. De flesta träd jag ser i villaträdgårdarna ståtar med en rikedom av äpplen och det är inte vilka äpplen som helst utan skönt färgade frukter som fått sina röda nyanser av säsongens alla soltimmar. Till och med Filippa lyser med knallröda kinder, det har jag aldrig sett förr.
Så röda kinder har  Cox Orange i år
Är det fler än jag som märkt hur tidig mognaden är i år? Fast vi fortfarande bara är i andra halvan av september finner jag att Gul Richard redan är gott att äta (om än inte optimalt njutbar ännu) och kan kokas till ett sagolikt fint mos som inte kräver socker. I lördags var jag på Linnés Hammarby och där hängde stora gula frukter på ett träd. Det visade sig vara mogna, goda Rossvik, som förr var gröna och hårdköttiga vid samma tid.

I mitt föräldrahem, säger G, tog vi fram Åkerö och Gul Richard till jul. Det var längesedan. Nu har klimatet blivit varmare och de mognadstider som anges i svenska pomologier (inklusive min egen) gäller inte riktigt längre. Det är inte fel att äpplena blir fortare njutbara, men tyvärr påverkas hållbarheten också; vi kan inte räkna med att lagra vinteräpplen lika länge.

Varmare klimat vill vi inte ha. Nu får vi hjälpas åt och lära oss att bekämpa klimatförändringarna.


2 kommentarer:

  1. Oh ja, jag har bara sommaräpplen men de var klara två veckor tidigare än vanligt - och alla äpplen slut (mos-kokade) för drygt två veckor sedan.

    SvaraRadera
  2. Två veckor tidigare än vanligt, det var mycket. Det betyder att sommarsemestern ska räcka till både blåbärsplockning och äppelplockning....

    SvaraRadera