lördag 28 november 2015

The Tree of Information

Den amerikanska veckotidningen The New Yorker innehåller alltid något av intresse. I senaste numret daterat 23 november hittar man en artikel om den 42-årige skåningen Niklas Broström som är bosatt i Oxford och under namnet Nick Bostrom har gett ut en bästsäljande bok om artificiell intelligens: Superintelligence: Paths, Dangers, Strategies.

Jag ska läsa artikeln men inte just idag, den är 16 sidor lång. Idag ska jag göra en beskrivning av Winter Banana som intresserar mig sedan jag den här hösten fått frukter från Skåne och därefter stötte på äpplet i Normandie där denna amerikanska sort verkar vara allmänt planterad.

Winter Banana har sitt ursprung i Indiana, USA, omkring 1876. Ofta ser man en söm (skarp linje) på skalet.
I The New Yorker hittar man alltid fina skämtteckningar. I det nämnda numret finns en teckning som har rubriken The Tree of Information. En orm i trädet håller fram ett äpple och säger så här till Eva: "Äpplet är en trädfrukt. Dess latinska namn är Malus domestica. Kina och USA producerar huvudparten av alla äpplen i världen. Frukten kan ätas rå eller tillagad och ger omkring 75 kalorier". 





3 kommentarer:

  1. Var hamnade beskrivningen av Winter banana?

    SvaraRadera
  2. Jag är ärlig när jag säger att jag inte brukar ljuga. Jag har inte fantasi nog för att skarva och hitta på. Det är därför jag är fackförfattare och inte skönlitterär författare. Om jag lördagen den 28 november 2015, för åtta år sedan, meddelade att jag skulle göra en beskrivning av Winter Banana, gjorde jag förstås det. Tyvärr, tyvärr kan jag inte hitta den texten i dag. Kom den kanske åt sidan i flytten från Sigtuna till Uppsala? Gömmer den sig i en vrå på skrivbordet? Under 2024 planerar jag att gå igenom alla mina arkivlådor och pärmar med info om äpplen. Vi kan kalla det ett pomologiskt städarbete. När Winter Banana dyker upp, kommer jag genast att berätta det på bloggen!

    SvaraRadera
  3. Haha. Det var kanske lite fräckt att fråga efter nåt så gammalt. Hoppas den dyker upp så småningom. Får hållar tillgodo med den utländska litteraturen tillsvidare.

    SvaraRadera