söndag 22 november 2015

När trädet drabbas av svamp


Hur gammalt kan ett äppelträd bli? Flera hundra år, om det vill sig. Det är det gamla Åkerö-trädet vid Åkerö säteri i Sörmland ett exempel på. Som Gullmar Henäng har fört i bevis stammar det trädet från slutet av 1600-talet eller början av 1700-talet.

Men det kan inträffa mycket som förkortar trädets livslängd. De här bilderna som jag tog i går visar ett gammalt Åkeröträd omgivet av en krans med honungsskivlingar. När svampexperten Åke Stridh ringde mig häromdagen, passade jag på att ställa några frågor.

Jag fick veta att honungsskivling ledsamt nog gärna går på äppelträd och när det händer finns inget vi kan göra. Svampen är en parasit som går in i trädets rötter och försvagar det. Det drabbade trädet har bara ett fåtal kvar år att leva. Eftersom mycelet går från rot till rot kan även omgivande äppelträd angripas.

Som Åke sa, ibland måste man sätta nya träd. I en trädgård där det dykt upp honungsskivling får man nyplantera i en annan del av trädgården, så långt från svampmycelet som möjligt.


2 kommentarer:

  1. Hej Görel!
    Jag har läst om dina funderingar kring honungsskivling. Jag har själv en
    del dåliga erfarenheter av denna parasitsvamp. Den finns i min trädgård och ett Transparente Blanche - träd dog plötsligt för några år sedan tillsammans med alla de påympade drygt 30 äppelsorter som då fanns kvar. Trädet hade i många år varit drabbat av kräfta men den hade trädet kunnat hålla i schack så att såren i barken
    ofta vallades över. Det blev ca 37 år gammalt. Troligen blev väl trädet
    så försvagat av kräftangreppen att honungsskivlingen lyckades angripa
    genom att snabbt sprida sina svarta rhizomorfer mellan stammens bark och ved. Barken lossnade lätt och angreppet blev uppenbart.
    I flera år har jag uppmärksammat fruktkroppar av svampen på tomten, dels
    ute i gräsmattan men också vid ett par trädstubbar (gran och plommon).
    Vid foten av Tra. Bla. - trädet hade inte visat sig några fruktkroppar, utan hela trädet vissnade bara helt plötsligt. Min trädgård ligger ju tyvärr granne med gammal granskog där denna besvärliga svamp är ordentligt spridd. Så länge mina fruktträd är friska och krya så kanske de har tillräcklig motståndskraft att överleva angrepp, men detta är ju bara ett av många
    hot mot de älskade fruktträden...
    Länken nedan är visserligen gammal, men avskräckande: http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/vaxtskyddsnotiser/VSN67-5/VSN67-5D.HTM

    Med en önskan om en fortsatt skön adventstid till dig och G !
    Hälsningar och kram, Hilding

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar om honungsskivlingen. Vilken marodör det är! Man blir mörkrädd. Det gäller alltså att hålla sina träd vid så god vigör som möjligt.
    Kram, Görel

    SvaraRadera