fredag 3 juli 2015

Inte mycket kartgallring i år

Har tagit ned den första spinnmalväven. Har börjat beskära lite smått. Har kartgallrat grenar som jag kommer åt från marken. Men kartgallringen tar inte mycket tid i år eftersom flera träd ledsamt nog står utan frukt. Langeland, Cox Orange, Mantet -- nästan tomma träd.

Jag hör att det är lika dålig fruktsättning i Norrköping, kanske även på andra håll i landet. Jag kommer därtill bara att bara kunna plocka två plommon i år, ett till G och ett till mig. I Norrköping får man inga plommon alls.

För en tid sedan ringde en man och frågade varför hans kära Ingrid Marie-träd inte blommade i år. Jag trodde att man kunde lita på sina fruktträd, sa han. Men det kan man inte. Vi sköter om träden så gott vi kan och de bär god frukt år efter år år, men så, utan att man förstår något, står de plötsligt utan äpplen och plommon.

Weisse Englische  Renette, en av årets nya ympar. Det röda bandet ska varna den som beskär.
Weisse Fransösiche Renette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar