lördag 18 juli 2015

Ingrid Maries föräldrar kartlagda

Det har länge varit känt att det danska äpplet Ingrid Marie har Cox Orange som sin ena förälder. I min pomologi "Svenska äpplen" har jag skrivit att Guldborg troligen är den andra föräldern. Det visade nämligen preliminära resultat på Balsgård (baserade på den enkla DNA-markören RAPD). När man senare gjorde större analyser på Balsgård (med SSR-markörer,  simple sequence repeat DNA) stod det klart att Guldborg måste avföras.

Professor Hilde Nybom har nu skrivit till mig och berättat att en dansk poster på Eucarpia-konferensen i Bologna i midsommarveckan visade att det snarare är Cox Pomona som är Ingrid Maries förälder nummer två.

Resultatet från forskargruppen vid Köpenhamns universitet ansågs så spännande att representanter för det internationella Fruitbreedomics-projektet omedelbart kontaktade sina arbetskamrater i Angers, Frankrike, där man har en databas för äppel-DNA. Personalen i Angers kollade sitt gigantiska förråd -- Hilde skriver att här finns en väldig massa SSR-data och data för drygt 400.000 så kallade SNP-markörer för var och en av 1200 äppelsorter -- och kunde bekräfta det danska fyndet. Där ser man hur värdefullt det är med internationellt samarbete!

Ni som har "Svenska äpplen", var snälla och för in att Ingrid Marie kommer av Cox Orange och Cox Pomona!

5 kommentarer:

  1. Riktigt intressant! Men jag kan inte låta bli att undra vilka som är Cox Pomonas föräldrar. Jag minns att du i Svenska Äpplen skriver att Ribston har kunnat avfärdats med hjälp av DNA-analyser. Finns det något nytt på den fronten?

    Fascinerande hur många framgångsrika ättlingar Ribston har. Tänk bara hur många procent av den totala svenska äppelproduktionen som är beror av sorten. Cox Orange, Ingrid-Marie, Aroma och dessutom lilla Frida!

    SvaraRadera
  2. Nej, jag vet inte mer om Cox Pomona men jag ska fråga min guru Hilde Nybom. Ribston har verkligen gett oss många fina äppelsorter, som det ser ut. Kanske har Golden Delicious varit ännu mer framgångsrik. Den sorten används ofta internationellt för nya korsningar eftersom avkommorna brukar bli högavkastande, vackra och välformade. Men också lite väl söta i smaken........

    SvaraRadera
  3. Var har då Ingrid Marie fått sin S43-gen ifrån? I Molecular Breeding 26 2010 skriver Dreesen et al att Ingrid Marie har S5 och S43. Om detta är fel, vilken är då den andra genen; S1 från Cox Pomona eller S9 från Cox Orange? Nämnde Prof. Nybom det?

    SvaraRadera
  4. Jag har skickat frågan till Hilde Nybom och återkommer så snart hon svarar. Är hon bortrest på semester kan det dröja.

    SvaraRadera
  5. Hilde Nybom svarar så här: Cox Pomona har nog inga kända föräldrar! Den har däremot, enligt danskarna, S43-allelen. Denna allel är relativt nyligen upptäckt, så den testade vi aldrig för på Balsgård. Istället hittade vi en annan som vi trodde att det var ,men det var det alltså troligen ej. Eller så hade vi ett fel-etiketterat träd av Cox Pomona som alltså istället var ngt helt annat! Fast vårt träd ser ganska ok ut, med tämligen typiska frukter så vitt jag kan se.

    Svårt med äpplen, säger jag. Sista ordet är nog inte sagt i den här frågan.

    SvaraRadera