söndag 2 mars 2014

Ännu kan vi njuta svenska äpplen


Goda Gloster

Svenska äpplen är bäst, tätt följda förstås av norska och finska äpplen. Äpplen som odlats söderut kan bara inte mäta sig med våra frukter ifråga om harmonisk balans av syra och sötma. Det växande intresset för svensk frukt, och bättre lagringsmöjligheter för odlarna, har glädjande nog resulterat i att säsongen för svenska äpplen i butikerna är utsträckt.

I går kände jag en särdeles behaglig doft från livsmedelsbutikens fruktdisk. Kunde det vara ... Ja, det var svenska Gloster som låg där och lyste på ett omotståndligt sätt tillsammans med svenska Elise (också ett fint äpple). Jag köpte en påse Gloster och tuggade utan dröjsmål i mig ett äpple -- så underbart aromatiskt och gott. Som en bekant sa mig: Gloster vill man äta flera på raken av.

Kan också berätta att jag nyss köpte goda stora granna Santana i en annan livsmedelsbutik. I ett par äpplen hittade jag kärnor som grott. G har satt kärnorna i jord och vad vet man (tänker jag som är optimist), kanske blir det fina äppelträd som bär goda frukter en dag. 

2 kommentarer:

  1. Hej
    Du som verkar ha koll på äpplen, var hittar man någon seriös odlare om man
    vill köpa ett något äldre träd?
    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Billbäcks plantskola utanför Norrköping har i alla fall tidigare sålt äldre äppelträd. Försök där!

      Radera