lördag 29 mars 2014

Ull till små fåglar



Min vän Ulla Hasselmark, författare och bloggare som skrivit Fröboken, skickade mig ett tjockt brev fyllt med ull i sköna färger. Hon sätter upp ullbollar i träden som småfåglarna nu i bobyggartider nyper tussar av och använder till inredningen. Nu skulle jag få prova själv!

Ulla virkar små påsar att lägga ullen i. Jag köpte blodapelsiner, fluffade upp ullen, la den i de röda näten och knöt om; sedan tog jag en virknål och drog ut litet ull här och där så att småfåglarna säkert skulle fatta galoppen. Jag provade också att lägga ull i vita nät jag får som flaskskydd när jag köper cider på Systemet.

Ull går att beställa på nätet, t ex från Gudruns ullbod, http://www.gudrunsullbod.com
Hoppas mesarna och de andra vill bygga mjuka bon i våra holkar och sedan hjälpa till och decimera antalet insekter i trädgården hela sommaren lång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar