fredag 12 april 2013

Prästgårdens Guldrenett

För att en äppelsort skulle komma med i min bok "Svenska äpplen" (utgiven 2010) krävdes att jag kände till en växtplats och kunde plocka frukt för att detaljstudera vid mitt skrivbord och för att lämna till min illustratör Ingrid af Sandberg. Både Ingrid och jag ville kunna ta i, lukta på och smaka den frukt vi skulle beskriva i text och bild.

Jag hade gärna sett att Guldrenett varit med bland bokens sorter, men just det äpplet hade jag ingen adress när jag arbetade på boken. I förrgår (det vill säga 10 april) när jag träffade Lena B som bor med sin man på en gammal prästgård i Uppland fick jag en vacker liten guldgul Guldrenett i present! Hon hade plockat flera hinkar gula renetter sent i höstas och lagt dem till förvar i den gamla jordkällaren med utmärkt resultat; äpplet jag fick var slätt i skalet, fastköttigt, fräscht och gott.

Den som vill leta äldre äppelsorter gör klokt i att besöka gamla prästgårdar på landet. Prästerna fick sin försörjning delvis från jordbruk och trädgårdsskötsel och i den linneanska prästgårdstraditionen ingick att trädgården skulle ha ett rikt sortiment.

Om Guldrenett skrev Olof Eneroth i Handbok i Svensk Pomologi att det "finnes ingen gul renett hvars odling hos oss synes vara så gammal och utbredd som denna. Den förekommer nämligen -- och det tämligen ofta -- ända upp i Uppland". Håller till april skriver Eneroth också.

Lena visar sin Guldrenett

Guldrenettens kärnor är stora, välutbildade
Guldrenetten blir ofta ett mindre äpple


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar