lördag 27 april 2013

Elefanter älskar äpplen

Jag städade ett skåp häromdagen och hittade en bunt gulnade tidningar. Det var gamla nummer av På Stan som följt med Dagens Nyheter; de är inte märkta med årtal så jag kan bara gissa att dessa bilagor är från 1980-talet.  I alla fall härstammar de från den tid när det ännu fanns elefanter som stod och slängde med snablarna framför sitt  stall på Skansen. Det var synd om djuren och jag hoppas att de fick det bättre sedan de hade flyttat och Skansen upphörde med elefanter.

På Stan-bilagans artikel om Skanseelefanterna Gobi och Noi kom mig att tänka på Frösåker. När jag skrev min första barnbok om äpplen -- Pomonas äppelbok som kom 1986 -- ringde jag Skansen och frågade om elefanter äter äpplen. Ja, var svaret och den sort de gillar mest är Frösåker.

Tänk att elefanter är finsmakare! För Frösåker -- som växer på Skansen nära Skogaholms herrgård -- är  ett suveränt gott äpple. Hästar är lika stora finsmakare. För några år sedan träffade jag en kvinna som har hästar. Hennes hästar äter gärna äpplen men det ska vara svensk frukt. Importerade äpplen ser de inte åt.


2 kommentarer:

  1. jag kan berätta, de stod och slängde med snablarna på det nya stället, djurparken cricket St. Thomas i England, men inte så länge. Den ena elefanten Shiva dog redan efter nio månader, den andra några år senare. I synnerhet under 70-talet när de inte aktiverades så mycket grundlades en uppfattning om det var mer synd om dessa elefanter än de 800 andra i Europa. Och visst kunde de ha tråkigt ibland - men de dog inte utav det - och under 80-talet togs de ut ända upp till sex promenader om dagen, varav de första två timmarna på Djurgården. Samtidigt som ganska få djurparkselefanter erbjöds detta i övriga Europa. Men propagandan hann ifatt dem, och Skansens bristande motivation att bygga en större anläggning. Angående äpplena så tog vi ofta vägen på morgonpromenaderna förbi Skogaholms herrgård, där Frösåker fanns, de gillade iofs alla äpplena däruppe, inklusive någon sort som det visst bara fanns några träd kvar av i hela Sverige.

    SvaraRadera
  2. Tack för att du hörde av dig! Tänk att du gick där med elefanterna på Skansen och gladde dem med nedplockade äpplen. Eller var det så att de själva fick hämta ned äpplena med snabeln? Plocka frukt är en enkel sak för elefanter, föreställer jag mig.
    Så tråkigt att elefanterna inte fick det bättre i England. Vilda djur hör inte hemma i djurparker, det kan vi väl vara eniga om. Skogaholms trädgård rymmer fortfarande flera exklusiva äppelsorter.

    SvaraRadera