söndag 22 oktober 2023

Muskatrenett – ett supergott äpple

Vilket är det allra godaste äpplet? En knepig fråga som jag har fått många gånger. Det fantastiska med äpplen är att det finns ett stort antal sorter som bjuder en rikedom i smaksensationer. Därför finns det många favoritäpplen bland oss äppelvänner. 

Mantet är en underbar, tidig frukt som doftar himmelskt och smakar suveränt nedplockad från trädet men även som ugnsbakad. Just nu, när jag skriver detta, äter jag fasta, saftiga klyftor av Rossvik som är en otroligt god senhöstsort med smak av druvor. I går njöt jag av Maglemer som är precis lika sensationellt god och mångas favoritsort: krasig, saftig, aromatisk.

Säg att jag skulle förvisas till en öde ö med en enda äppelsort att njuta av. Vilken sort skulle jag plantera där? Förut skulle jag ha sagt Cox Orange som har en ljuvlig smak och en härlig fast konsistens; butiksköpt Cox Orange är god men den smakar ännu mycket bättre när man odlar den själv. 

I vår förra trädgård i Sigtuna ympade vi in Muskatrenett på ett träd och jag föll handlöst. Ett otroligt ljuvligt, smakrikt äpple. Vi fick vår ymp av en vän. Om man går in på nätet, kan man hitta sorten i någon plantskola någonstans. Muskatrenett går ofta under handelsnamnet Margil. Äpplet kräver dock minst zon 2. Har du en solig vägg att spaljera sorten mot kan det vara värt att göra ett försök även  i zon 3 och 4.

Gullmar Henäng presenterar Muskatrenett i boken Fler svenska äpplen. Han skriver att äpplet är en mycket gammal sort som odlades redan på 1600-talet. Bilden nedan visar en lite skrynklig, vinterlagrad Muskatrenett, det är tyvärr den enda bild jag har. 





4 kommentarer:

  1. Ser fram emor egna Muskatrenetter. Har planterat på ganska medelmåttigt läge i zon 3-4, så blir lite nervös när jag läser att det kräver zon två.

    SvaraRadera
  2. Kära guldhamstern! Så roligt att höra att du har muskatrenetter att se fram emot! Jag håller tummarna för att trädet klarar din klimatzon, det kan gå bra. Vårt land blir allt varmare.... Kan du inte vara snäll och skriva till mig när du har fått frukt och berätta om utfallet?

    SvaraRadera
  3. När jag skördar mina första muskatrenetter lovar jag att avlägga rapport.

    I Eneroths bihang verkar ju skörderna slagit väl ut i hörningsholm och wibyholm, men det framgår väl inte på vilket slags underlag de ympats på, eller vad slags odling det varit.

    SvaraRadera
  4. Jag ser fram mot din rapport! Hoppas det går bra!

    SvaraRadera