söndag 11 augusti 2019

Gyllene Kitajka




Är det aprikoser som hänger i trädet? Nej, det är Gyllene Kitajka. Små, orange sommaräpplen. Det är några år sedan vi satte trädet och i år ger det frukt. Som jag har väntat.

Ursprunget är korsningen Vit Nalif x Kitajk som gjordes av pofessor  I V Michurin i Ryssland 1907. Kitajka är ett ryskt ord för kinesisk men om det äpplet verkligen har sin härkomst i Kina vet man inte.


Äpplet väger 40 g
Smaken är sötsyrlig. Särskilt de glasiga partierna är mycket tilltalande för gommen. En finsk pomolog har liknat dessa äpplen vid marmeladkarameller.

4 kommentarer:

  1. Den är lite säregen i sitt växtsätt. Spetsiga grenvinklar och bär ofta frukt på stammen. Jag har lite svårt att få bra skörd på GK dock. Men smakmässigt tycker jag att den överträffar många andra sommarsorter.

    SvaraRadera
  2. Roligt att du också har Kitajka. Jag köpte mitt träd hos Leif Blomqvist på Trädgårdsmässan i Älvsjö år 2015.

    På min bild ser man hur det vänstra äpplet sitter direkt på grenen! Det är säreget. Trädet fick fyra äpplen i år,hoppas på några till nästa år.

    SvaraRadera
  3. Jag har fått ympris av dito.. Vilken rolig frukt spm växer direkt på gren.. Nu får man allt vända på dess skörd 😃

    SvaraRadera
  4. Hoppas att du får massor med gyllene små äpplen på grenen!

    SvaraRadera