fredag 16 augusti 2019

Fra Norge


Det norska Kölbergäpplet är stort,  grant och gott
Kölbergäpplet är moget nu. Stort och sagoboksaktigt vackert med röda strimmor på elfembensvit grund. Mycket, mycket välsmakande med lätt vinsyrlig smak.

Vi fick Kölberg som ymp från en norsk pomologvän för många år sedan. Stort tack! Äpplet finns med i en Kartleggning av gamle frukt- og bärsortar på Sörlandet som gavs ut av Norsk Hagebruksmuseum 2003 men där ges inga upplysningar om äpplets ålder och ursprung. Om någon känner till något om Kölberg så vore det roligt att få veta det.








 Kan det vara på grund av det norska tvåltricket som vi har sluppit rådjur  i sommar?

I  maj fick vi av norska vänner ett kilo tvål som vi hängde upp här och där  i trädgården. Det skulle avskräcka klövfotade djur. Glädjande nog har vi inte heller sett några marodörer i sommar.
Tvål jagar bort rådjur

8 kommentarer:

  1. Menar du hur man stavar Kölberg i Norge? Som vi gör, men ö blir ett o med streck i mitten.

    SvaraRadera
  2. Jag ska leta lite information.

    På svenska hade jag nog stavat det sammansatta namnet med fogemorfem-s. Det var därför jag undrade.

    SvaraRadera
  3. Om du hittar något, lovar jag att du ska få en Kölberg-ymp nästa år.

    SvaraRadera
  4. Jag försöker, trots att den norska pomologiska litteraturen är lite svårtillgänglig. Var på Deichmanske i veckan... men där var det väldigt torftigt. Blir nog att försöka på Nasjionalbiblioteket.

    SvaraRadera
  5. Hej Kristina, som vi har letat, frågat och sökt efter vilken sort våra fina, goda äpplen med den ljuvilga doften och krispiga, goda fruktköttet kunde vara. Vi har besöks ett flertal bestämningsträffar men ingen har kunnat artbestämma dem. Lite lätt rosa under skalet, röd-gröna kärlsträngar, kokar till rosa mos. Trädet växer mycket brett, bladen ganska ljust gröna. Bifogar bilder. Detta ser verkligen ut som Kølbergsäpplet...! Tror du det kan stämma? trädet står i Småland, 2 mil innanför Kalmar. Finns det bilder på trädet från Norge? Skulle vara så kul att se lite mer.../Mvh Jeanette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick inte till de bifogade bilderna...

      Radera
  6. Vem vet, det kan vara Kölbergäpplet som du har. Tyvärr har jag sålt mitt hus så jag kan inte skicka dig frukt att jämföra med.

    SvaraRadera