söndag 25 augusti 2019

Fler äppelträd i Umeå!

Har nyss varit i min hemstad Umeå under några dagar. Gick omkring och tittade in i prydliga villaträdgårdar som hade en gemensam nämnare: de visade en sorglig brist på äppelträd. Björkar och tallar och syrener fanns det gott om plus något enstaka Transparente Blanche, men det var nästan allt. Såg ett enda nysatt äppelträd. Varför umeborna förnekar sig nöjet att odla sina egna äpplen övergår mitt förstånd.

Det kan inte vara kostnaden det hänger på. Den som sätter en äppelkärna får ett gratis träd. Plus spänning i tillvaron. För med att sätta en äppelkärna är det som att fiska i havet. Man vet aldrig vad man drar upp. Man kan ha tur eller det kan gå åt pipan.
Om en månad är mina Oster-äpplen klara för skörd.
Mitt äppelträd Oster (från kärna av Gloster) bär frukt för tredje året nu. Första året var det några små frukter. Nästa år var de fler och lite större. I år bär det stolta trädet rätt många och rätt så imponerande frukter! Oster liknar ett stort James Grieve i formen med ett skal som påminner om Cox Orange.  Ett vinteräpple som jag skördar om en dryg månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar