onsdag 2 augusti 2017

Sista vinteräpplet


Ingbo den 2 augusti 2017
Idag delade G och jag på det sista Ingbo-äpplet.  Innanför skalet -- som hade fin färg men var skrynkligt -- var köttet vitt och oförstört. Ett riktigt gott äpple.

I år får vi inte ett Ingbo-äpple och inte många andra äpplen heller. Jag talade med en person på Julita och det var likadant i deras stora äppelträdgård, ingen frukt. Man kommer inte att kunna visa lika omfattande äppelutställning som tidigare år.
Oster den 2 augusti 2017
Oster växer sakta. Spännande med en kärnsådd. Jag tror att det blir ett vinteräpple.

5 kommentarer:

  1. Härligt att kunna äta svenska äpplen nu, och dessutom egenodlade! Här blir det också lite äpplen i år, vad kan det bero på tror du som kan? Det blommade väldigt lite. Här i norr fick vi också massor av fina äpplen i höstas, men jag kartgallrar alltid hårt, för att slippa vartannatårsbördighet.

    SvaraRadera
  2. Det är utmärkt att du har för vana att kartgallra, det bidrar till jämn bördighet och dessutom blir det finare frukt. Ändå slår det fel ibland. Här och där ser resenären ett äppelträd med frukt -- vårt eget Sörmlands Kalvill har mycket äpplen -- men i stort är det ett kasst fruktår i hela landet. Ja, i hela Europa, var det någon som sa mig. Tyvärr har jag inget svar på frågan vad det kan bero på.

    SvaraRadera
  3. Hemskt dålig skörd i Småland också. I Odla i P1 sades det hänga ihop med en mycket kall vår där knopparna frös, vilket gjort att de flesta blommorna gick om intet.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Knopparna har frusit -- det kan vara därför det är dålig fruktskörd på sina håll. Men min man som är pensionerad meteorolog menar att här hos oss måste orsaken vara en annan för riktigt så kallt hade vi inte i april och maj.

    SvaraRadera