lördag 27 maj 2017

Först till blom

Först till blom i trädgården var Hampus, men så är det ju ett tidigt sommaräpple. Inte för att jag är säker på att det finns ett samband mellan tidig blomning och tidig mognad. Mantet är ganska tidigt äpple men det dröjde med att börja blomma. Det träd som står tjusigt översållat med gräddvita blommor just nu är Sörmlands Kalvill. Borde ge en god skörd, liksom det i år rikblommande Eldrött Duväpple som får ständiga besök av humlor. Älskade Gul Richard lovar också gott.

Favoritsorten Cox Orange -- knappt en blomknopp så långt ögat kan se. Så är det. Våra äppelträd ger inte varje år. Det får man ta.

Besökte genbanken med Upplands äppelsorter vid Ekebyhovs slott på Ekerö i torsdags. Där blommar inte heller alla träd i år. Här är bilder på bedårande vackra Bergianäpple och Trogsta som ingår i genbanken.

Trogsta

Bergianäpple

2 kommentarer:

  1. Hej Görel Kristina! Jag vill skicka dig ett stort stort tack för dina böcker och all hjälp och inspiration jag hittat i dem. Kunskapen du delar med dig av är ovärderlig, din insats i svensk pomologi likaså. Jag vet inte vad jag hade gjort utan dina böcker! Tack tack tack! //Tina

    SvaraRadera
  2. Tack, Tina för dina vänliga ord! De värmer. Önskar dig en fin sommar!

    SvaraRadera