fredag 5 maj 2017

Briska, ett bottennapp

Tänk så fel det blir, när man låter sig styras av passionen. På flaskan med Briska äppelcider kan jag läsa "passionerat ciderhantverk". Frisk och fruktig smak och Äppelcider med smak av Elstaräpple står det också. På flaskans baksida läser jag att "Vi drivs av en passion för att skapa en så god cider som möjligt. Briska utvecklades därför en gång i tiden tillsammans med Kiviks musteri".

Kiviks musteri får säkert ersättning från tillverkaren Spendrups för att låta sitt namn stå med på flaskan. Jag undrar om inte det skånska företaget förlorar stort i renommé på att knytas till Briska.

Så här ser nämligen innehållet i Briska-flaskan ut:
vatten, äppelmustkoncentrat, socker, äppelmust, äppelvin med sulfit, citronsyra, äppelsyra, kaliumsorbat, askorbinsyra, natriumcitrat, färgämne (ett koncentrat från äpple, safflor och citron) och slutligen sockerkulör tillverkat via ammoniaksulfitprocessen om ja förstår rätt.

Hur smakar Briska? Den ljusbruna drycken har en doft som påminner något om cider, men smaken är otrevlig, skarp och vass. Jag antar att det är konserveringsmedlet kaliumsorbat som tränger igenom. Går det att uppfatta minsta ton av Elstaräpple? Nej.

Jag råder ingen att lägga pengarna på den här produkten. Varför inte köpa några goda färska äpplen istället. Till exempel svenska Gloster eller Rubinola. Inga tillsatser, ingen utspädning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar