söndag 26 februari 2017

Fynd att göra vid gamla prästgårdar

Carl von Linné växte upp i en prästgård i Småland, hos en starkt trädgårdsintresserad far, och sedan dess talar man om den linneanska prästgårdstraditionen, det vill säga att många av våra präster har förvaltat en rik trädgårdskultur. Flera präster har varit bitna äppelodlare. Vill man hitta ovanliga sorter är det en god idé att skaffa tillåtelse att spana en höstdag i en gammal prästgårdsträdgård för att sedan återvända dit i februari.

För nu är det läge att skaffa ympar hos vänner och bekanta: hämta en sort som man längtat efter, lämna en annan god sort i utbyte. G och jag var i går vid prästgården i Häggeby, Uppland, och fick ympar av den gamla, fina sorten Guldrenett. Ett litet, gult eller gulrött, runt vinteräpple som nu, i slutet av februari, fortfarande är fastköttigt och välsmakande. 

2 kommentarer:

  1. Blev bjuden på detta äpple och har sedan dess försökt få tag på träd eller spröt (den som har trädet vägrar att dela med sig?) Vet du vad jag skulle kunna få tag på det?
    Lisbeth

    SvaraRadera
  2. Hur kan någon vägra att ge bort ympar från sitt äppelträd? Jag förstår det inte.

    Önskar att jag kunde ge dig någon av de ympar som vi hämtade vid Häggeby prästgård men tyvärr är de av svag kvalitet -- trädet hade redan beskurits när vi kom dit — så vi är högst osäkra på att de kommer att ta sig. Gör de inte det, kommer vi att hämta nya ympar nästa år. Någon annan adress där vi kan få ympar av den här sorten har jag tyvärr inte.

    En dag har jag kanske en gren med Guldrenett och då ska jag väldigt gärna skicka dig ympar!

    Pomologiska hälsningar, Görel

    SvaraRadera