söndag 12 februari 2017

I april blir det Trädgårdsmässa

Mycket att göra just nu. Sitter med listan på våra äppelsorter i trädgården och funderar, med G, på vilka ympar vi ska sätta in i den här våren. Rossvik är ett underbart äpple, både att sätta tänderna i och att dricka som must. Vi måste ha en Rossvik-gren, självklart. Och Gravensteiner, varför har vi inte Gravensteiner? En klassiker. Visserligen har den en trist vana att falla från grenen men smaken! och doften! När jag började lära mig äppelsorter fick jag veta av äppelexperten Ernst Lomenius att Gravensteiner skulle en pomolog känna igen i mörker. Det finns fler sorter man kan känna igen i mörker, på doften. Filippa till exempel och Aroma.
 Gravensteiner målad av Bertha Wernquist på uppdrag av Olof Eneroth (original förvaras på Kungliga Biblioteket)
Trädgårdsmässan i Älvsjö pågår 6-9 april. Även i år kan vi köpa ympar av många olika slag hos Sveriges pomologiska sällskap. En fantastisk möjlighet att skaffa just den äppelsort du har drömt om. Samtidigt får du en demonstration av hur det går till att ympa.

Lördag eftermiddag, 8 april, kommer jag att vara i ståndet och signera mina äppelböcker. Kom och hälsa på mig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar