söndag 17 juli 2016

Stig Lindbergs äpplen

I år är det 100 år sedan Stig Lindberg föddes, han som blev en av Sveriges mest kända formgivare. Stig Lindbergs runda, bruna Terma-form tar jag alltid fram när jag vill baka en god äppelkaka och ser jag en Terma-gryta på loppis slår jag alltid till och köper den som present till den yngre generationen.


Som varje sann konstnär avbildade även Stig Lindberg äpplen. I verket ovan, som jag såg på den pågående Stig Lindberg-utställningen på Gustavsbergs porslinsmuseum, räknar jag till 8 röda och 8 blonda äpplen. Nog påminner det vackra kvinnoansiktet om Ingrid Thulin? Den berömda skådespelerskan var Stig Lindbergs sambo under senare år.
 

Min äppelkaka i Stig Lindbergs Terma-form lagades förra året på Langeland som är en gammal dansk triploid äppelsort. Rolig att odla, äpplet blir mycket stort, med avlång form. Utan att vi medvetet format det så, är vårt Langeland-träd smalt och högt.


Här är två keramiska äpplen ur Stig Lindbergs produktion.

2 kommentarer:

  1. Så vackert! Och så mycket som SL gjorde!!!

    SvaraRadera
  2. SVT visade nyss en dokumentär över Stig Lindberg. Mycket sevärd!

    SvaraRadera