torsdag 21 april 2016

Kan vi lita på DNA-analyserna?

När de första DNA-analyserna på äpplen kom jublade vi: nu skulle vi få veta ursprunget till alla äppelsorter och deras släktskap med varandra. Mina förväntningar var rejält uppskruvade. Sedan har det visat sig att DNA-analyser är ett kinkigt arbete. Vi har fått veta att det gotländska Stenkyrketrädet har  Fullerö och Danziger Kantäpple som föräldrar och att Kramfors föräldrar är Sävstaholm och Åkerö. Men stämmer det verkligen?
Charlamovsky. Med samma S-gener i Sverige och Danmark: S 3, S 28. 
I går skickade professor Hilde Nybom mig en artikel skriven av den danske forskaren  Bjarne Larsen  och hans medarbetare som utarbetat en ny metod för att göra DNA-analyser. Hilde Nybom skriver att ja, den danska metoden verkar vara säkrare än den hon själv har använt på Balsgård men det handlar också om att proverna måste komma från rätt äppelträd. Om man har tagit blad från xx i tro att det var yy så blir DNA-analysen värdelös. (Om det är något jag har lärt mig efter alla år med besök i genbanker så är det att många träd är försedda med felaktiga skyltar).

Jag finner att ungefär hälften av de sorter som tidigare undersökts i Sverige, och som även danskarna analyserat, har en lite annorlunda uppsättning s-gener i den danska listan. Vi kan bara hoppas att ett tredje forskarlag ställer upp och gör om samtliga analyser.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag undrar om du kan tipsa någon som kan utföra pålitliga DNA- Analyser på äppelträd? Jag har köpt ett dödsbo & är mycket fundersam över ett äppelträd som står på tomten. Tänkte även om du hade kanske någon aning om ungefärliga priser vad en sådan DNA analys kan kosta. Jag har även jämfört med din bok "Äpple boken" men står tyvärr fortfarande framför denna kluriga gåta. Tack & allt gott!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att du ska vända dig till Naturhistoriska Riksmuséet i Stockholm med din fråga.

    Men är det inte så att du i första hand vill veta vad du har för äppelsort på tomten? En enklare och billigare lösning är att du hör dig för om det brukar vara äppelutställning och äppelbestämning någonstans i din närhet om hösten. Då kan du gå dit med fem fina äpplen från trädet och fråga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för svar! Jag ska se när & vart nästa äppelutställning är

      Radera