söndag 3 april 2016

Fråga om B9 och MM106


Fredrika Bremer plockar äpplen. Stengodsrelief av Hertha Hillfon

Hej!
Jag vill köpa ett Amorosa-träd och menar att A2 ger för stort träd på min kolonilott men att MM106 kan bli bra. Nu säger plantskolan att B9 och MM106 ger ungefär lika stora träd. Jag blir vilsen. Hur är det med den här saken? 
Hälsningar Katarina


Hej Katarina!
Otur att du glömde näta in ditt fina träd! Plantskolan har fel. Kanske har man inga träd på MM106 och försöker istället sälja vad de kan skaffa dig.
Jag förlitar mig på Martin Crawford som i sin utmärkta bok "Directory of Apple Cultivars" (från 2001) anger att ett äppelträd satt på B 9 växer till 25-30 % av storleken på ett träd med A2 som grundstam medan ett träd satt på MM106 når 60-70 % av storleken på ett träd med A2 som grundstam. Jag hoppas att du hittar ett nytt, vackert träd med just den grundstam du önskar dig!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar