tisdag 27 oktober 2015

Att spaljera äppelträd

Äppelträd som inramning
Har den äppelintresserade något att hämta i Paris? Javisst, ta metron ut till Albert Kahns museum (ligger utanför de vanliga Pariskartorna men finns precis intill tunnelbanestationen Bologne Pont de St-Cloud, linje 10). Muséet är intressant med bl a 72 000 bilder från hela världen i autochrome, en tidig metod för att fotografera i färg, tagna under tidigt 1900-tal.

Albert Kahn var en rik bankir som lät plantera en enorm trädgård indelad i sektioner med var sitt tema: den blå trädgården, den japanska trädgården, den engelska trädgården, den franska trädgården, vinterträdgården, frukt- och rosträdgården o s v.

När mina vänner och jag var där förra veckan hittade vi inte många äpplen i fruktträdgården men vi kunde beundra träd spaljerade på fantasifulla sätt.

Äppelträd i klotform
Ett spiralvridet äppelträd (svårt att se trädets vridning på bilden)

Låt grenarna gå rakt ut  och du får en vacker avskiljare mellan olika rum i trädgården

Ett sätt att spaljera som man inte ska vara nybörjare för att våga sig på
Här har man låtit fyra grenar gå rakt ut och sedan dragit dem snett uppåt för att mötas i toppen

4 kommentarer:

  1. Hej Görel! Jag hamnade på din fantastiskt informativa sida då jag letade efter information/sidor om spaljerade fruktträn - framförallt äpple, men också päron. Jag har precis fått en liten kolonilott i Hammarbyhöjden i Stockholm, och tänkte plantera ut ett par träd att spaljera. Ett äppelträd och ett päronträd. Jag kommer att sätta dem som "vägg" mot grannen. Har du tips på en bra äppelsort? Jag har hört att det nu går att hitta sådana som redan beskurits som spaljéer, men jag är inte främmande från att göra det från start om äppelsorten då blir bättre. Min fundering är framförallt detta med höjden - att den helst inte ska bli högre än 1.80 - måste jag välja ett svagväxande träd eller går det att påverka ändå? Jag såg också en bild på din sida från din väns trädgård i Wien (?) med ett spaljerat fruktträd mot en vägg. Här stod trädet alldeles nära väggen och spaljen satt på väggen. Någon annan odlare planerade för ca 30 cm mellan spaljé och vägg. Vad kan man tänka sig behövs? Min lott är på 80 kvm och jag försöker att utnyttja varje kvadratcentimeter. Och tack för en så bra och intressant blog!! Vänliga hälsnignar, Maria Jansson

    SvaraRadera
  2. Att spaljera träd är ett bra och roligt sätt att få plats med mycket i en liten trädgård. Är du lite praktiskt lagd och har god hand med sekatören, ska du absolut våga dig på en äppelspaljé.

    Man kan spaljera direkt mot en vägg men det är klokt att låts det finnas en luftspalt mellan trädet och väggen. Annars blir det väldigt varmt vid väggen och känsliga äppelsorter, som Cox Orange, drabbas lättare av angrepp. Det är alltid bra att vinden kan fläkta lite genom trädet.

    Du bör avstå från de starkväxande äppelsorterna. Du får ett bättre, vackrare resultat om du väljer bland mer svagväxande sorter. Trädets höjd kan du alltid hålla nere genom att klippa toppen vid behov.

    I min bok "Konsten att sköta ett äppelträd" ger jag en lista på svagväxande äppelträd (sidan 62). Om jag ska rekommendera några egna favoriter från listan blir det Mantet (sommaräpple), Discovery (också ett tidigt äpple), Mio (moget i september) och Ribston (vinteräpple).

    Lycka till med din spaljé!

    SvaraRadera
  3. Hej Görel! Jag har också en fråga kring att spaljera äppelträd. Jag läser f ö läst din utmärkta bok "Konsten att sköta ett äppelträd" just nu. Jo, jag har två spaljéerr på mitt nyinköpta hus som jag direkt när jag såg dem tänkte att där vill jag sätta två äppelträd. Dock, när jag började provgräva där upptäckte jag att jordlagret var ganska tunt, kanske max 40 cm nära väggen. Nu undrar jag om jag om det överhuvudtaget går att sätta svagväxande äppelträd för spaljé med så litet planteringsdjup? Kan jag göra något för att förbättra situationen? Det är soligt söderläge så jag misstänker det skulle vara perfekt för ett äppelträd. Mvh Jonas Gustafsson

    SvaraRadera
  4. Äppelträdets rötter brer ut sig snarare än att gå rakt ned. Av den anledningen kan du absolut pröva att plantera ett svagväxande äppelträd på 40 cm djupt jordlager, borde inte vara något problem. Lycka till!

    SvaraRadera